Betraktelser

Direktlänk till inlägg 31 juli 2011

Läs, läs, läs!

Av Lena M - 31 juli 2011 15:54

Årets upplaga av lästa böcker:


6/6 Rörmokaren av Viggo Cavling

Någon slags deckare om vad som kan hända bakom ridåerna till sossarnas styrande av landet. Lite "balla unga män i Stockholm"-spretto, men bra!


22/6 Flickan med snö i håret av Ninni Schulman

Ännu mera kvinnlig svensk deckare - denna gång i Värmland. Kanske inte jättebra, men en klart spännade story.


27/6 Tackar som frågar, historien om några människor av Jennie Dielemans

En klart annorlunda bok, och läsvärd. Leena Koskela, kedjerökande mamma, Cornelis Schilders, pappa till fem barn han knappt känner, Sussie Bengtsson, hårfrisörska, Jannis Stafilakis den snälla killen och sist men roligast Khosro Azadoust som har problem med sin nya mobil. Den funkar inte, så Khosro ringer till kundtjänst. Vilket är bland det bästa jag läst på länge. Kul bok - läs den!


2/7 Döden skall du tåla av Karin Fossum

Fossum är en riktigt bra författare. Men hennes böcker är för bra, jag orkar nästan inte ta emot så mycket mänskliga känslor och eländen. Ändå är det omöjligt att sluta läsa.


11/7 Engångsligg av Josefin Palmgren

Ja, det var den här pocketboken jag köpte på ICA alltså... Etthundrafemtio sidor tunn och utläst på några timmar. Om en ung kvinna som har praktikplats på en reklambyrå. Och inte ett dugg roligare än vad det låter...


12/7 Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist

En av mina favortiförfattare, kanske inte för historierna, utan för hur han berättar dem. Det här är hans senaste bok och den första som inte handlar om vampyrer, odöda och oförklarliga fenomen. Jag kände mig ändå lite snopen, för när jag läst om boken fattade jag  att den handlade om schlagervärlen och "du kommer aldrig mer att se på Allsång på Skansen med samma ögon igen". Men det var inte alls det boken handlade om. Som vanligt i Ajvide Lindqvists böcker handlar det om barn och ungdomar, social dysfunktion, mobbning, utanförskap. Djupt tragiskt. Och mycket bra.


15/7 Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen

Den första boken av tre i Hammarbyserien. Jag har läst den tidigare, men nu har jag även skaffat bok 2 och 3 och ville därför läsa om den första, eftersom jag inte mindes den. Som vanligt minns man ju vartefter man läser och den är bra. Roligt "mordupplägg".  Sedan gav jag mig genast och ivrigt i kast med bok nummer 2 - men inser redan efter någon sida att jag läst även den tidigare. Och då hade jag faktiskt ingen lust att läsa om en bok till. Utan tog istället till en lättsammare bok, som jag lånade av syssling M.

     Den kommer jag inte ihåg vad den hette. Men den var inte svensk. Den var skriven som en mejlkonversation (och enstaka sms) mellan en flicka från det att hon var ca sju år och de människor som kantade hennes liv (mamma, mormor, bästa kompisen, pojkvännen, make, egna dottern osv) tills hon var cirka 60 år. Under merparten av boken var hon i trettioårsåldern och mamma till en dotter som hon fick väldigt tidigt. Lite jobbigt i längden att bara läsa "mejlspråk", eller också är det bara ovanan.


Borta bäst av Sara Kadefors

Rolig bok som handlar om en medelålders kvinna som bor i sin bil utanför ett IKEA-varuhus. Varje morgon när de öppnar går hon dit och gör sina morgonbestyr på deras nystädade toaletter och dricker sedan gratis kaffe som de bjuder på en halvtimme innan själva varuhuset öppnar. Den här boken gillar jag jättemycket, den är en sådan som jag läser och avundsjukt tänker att den här hade jag önskat att jag skrivit själv!


27/7 Döda poeter skriver inte kriminalromaner av Björn Larsson

med undertiteln Ett slags kriminalroman

Jag föll för titeln, författaren har jag aldrig hört talas om. Baksidetexten sa också att detta var en form av parodi av hela kriminaldeckargenren, vilket gjorde att jag trodde det skulle vara en rolig bok. Antaglingen är jag inte tillräckligt litterärt bevandrad för det parodiska gick mig förbi. Jag tänkte: Vad är det som är parodiskt med att skriva en deckare som är precis som alla andra deckare, bara extra mycket schabloniserad, pretentiös och tafflig?


30/7 Bittrare än döden av Camilla Grebe och Åsa Träff

Systranas andra psykologiska deckare - nästan lika spännande som den första. Det här är en bok man sträckläser, även om klockan råkar bli ett, två eller fyra på nattkröken!


Nu ska jag använda resten av semesterdagarna till att skriva egna alster istället för att läsa andras. Jag håller på med något som kan bli en novell om redovisningskonsulten Sven. Han står med en gammal blå träningsoverall och en sliten ryggsäck vid starten till en vandringsled. Problemet med att skriva fiktion är dock att man inte vet vad som ska hända. Jag vet faktiskt inte ännu varför han står där, eller snarare inte riktigt varför han hamnade där. Men han letar efter något, så mycket har jag förstått.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards