Betraktelser

Direktlänk till inlägg 5 april 2010

Öppet brev till en stängd Skoda

Av Lena M - 5 april 2010 14:37

Hej ni som gör, säljer och servar Skoda!


Jag har en liten fråga till er.

Låt mig måla upp ett par, vanligt förekommande, scenarier:


Man har parkerat sin rallyröda Octavia på gatan där man bor. På morgonen går man ut till den för att åka till jobbet. Det är vinter. Det har snöat. Man öppnar centrallåset med fjärrkontrollen på bilnyckeln, öppnar förardörren. Man lägger handväskan och nyckeln på framsätet och greppar isskrapan och snöborsten. Stänger igen dörren och börjar med att borsta bort all nyfallen snö från tak och fönster på bilen. "Kaatjooff" hör man i den vita mjuka tystnaden i den morgontrötta staden. Det var centrallåset som gick i lås.

Man tar sin Octavia till motionsspåret. Parkerar, låter överdragsjackan ligga kvar i bilen tillsammans med en flaska vatten, nycklarna hem, plånboken och en banan. Man låser centrallåset med fjärrkontrollen på bilnyckeln, stoppar densamma i behån (eller varför inte i en ficka på tajtsen). Man lubbar något varv eller två. Man kommer pustandes tillbaka till bilen någon timme senare och låser upp den med fjärrkontrollen på bilnyckeln. Man sträcker sig in efter vattenflaskan, lägger nyckeln på framsätet, stänger dörren och ställer sig och stretchar mot närmsta träd eller staket. Man dricker sitt vatten, man andas ut, man töjer och sträcker och mår gott i solens sken. "Kaatjoff" hör man i den stilla sommardagens grönska. Det var centrallåset som gick i lås.


Nu är min fråga - hur gör man för att komma in i bilen igen?

     I scenario ett står man på en snöig gata med en borste i ena handen och en isskrapa i den andra. Reservnyckeln till bilen ligger i lägenheten. Nycklarna till lägenheten ligger i bilen. Mobilen, alla nycklar, plånboken, almanackan  - hela ens liv ligger i framsätet på bilen, en istäckt vindruta ifrån dig. Så nära, men helt onåeliga.
     Förslag till lösning: gå till jobbet, be att få bli insläppt trots att du inte har passeringskortet eller din legitimation med dig, be att få låna en telefon, ring till bärgningskåren, be dem hämta din bil hemma på gatan och köra den till en verkstad, där den får stå tills de har beställt och fått en ny nyckel och kan öppna bilen åt dig. Göm dig på toaletten på jobbet innan dörrarna låses för natten och vakten går sin rond. Sov i vilrummet. Låna pengar av en kollega till mat. Upprepa de tre sistnämnda punkterna så många dagar som det tar för en bilnyckel att tillverkas och färdas från Tjeckien till din Skoda- och Volkswagenverkstad.


I scenario två står man i korta tajts, en genomsvettig funktionströja, pannband och löparskor med en vattenflaska i näven och ena benet upplagt mot ett staket i höfthöjd. I bilen bredvid ligger en banan, en överdragsjacka, nycklarna till hemmet och plånkan. Allt man hade behövt för att ta sig hem i gott skick. Så nära, men likväl en evighet bort.

     Förslag till lösning: drick upp vattnet, spring hem. Ring på hos en granne och be att få låna telefonen för att ringa den som har en reservnyckel till ditt hem. Be en stilla bön att denne någon är hemma och kan komma med nyckeln. Sitt på bänken utanför din bostad, börja frysa av gammal svett när solen går ner i väntan på att få komma in i din bostad. När du gjort det byter du till en torr funktionströja, dricker ett glas mjölk, tar fram din reservnyckel till bilen, stoppar den i behån (eller varför inte i en ficka i tajtsen), låser dörren till bostaden och lämnar tillbaka extranyckeln till din vän. Du kan komma att behöva den igen. Spring tillbaka till motionsspåret, öppna bilen med fjärrkontrollen på bilnyckeln, kör hem. Duscha. Glöm inte stanna på vägen hem och köpa en hamburgare på grillmojen, för nu har du sprungit så långt att kroppen skriker efter föda.

Varför låses min bil när jag inte har bett om det? Vad får min Skodatillverkare att tro att han bestämmer när min bil ska gå i lås? Men framförallt - hur får jag detta att upphöra?

     Vakten på jobbet har kommit på mig i vilrummet och jag orkar inte springa till och från motionsspåret fler gånger.

 
 
Ingen bild

Pauli

5 april 2010 15:35

Lämna inte nyckeln i bilen. :-)

 
Ingen bild

Pauli

5 april 2010 15:45

Nästa gång hjälper jag dig att kolla att nyckeln finns i BHn.

 
Ingen bild

P

5 april 2010 21:23

Lämna inte nyckeln i bilen. :-)

 
Ingen bild

Lena M

17 april 2010 17:35

Men håll med om att det är ett lätt gjort och inte alls ologiskt att såväl lägga nyckeln på sätet som att vistas i och vid sin bil utan att nödvändigtvis ha motorn igång?

 
Ingen bild

R

4 september 2011 14:47

Stoppa nyckeln i tändningen så behöver du inte oroa dig att den låser sig! ska du ändå in och lämna av sakerna i bilen så stick in nyckeln så är det klart! Kan du både skrapa på bäst du vill eller stretcha hur länge du vill / R

Lena M

18 september 2011 13:56

Funkar inte. Man måste vrida om den också. Dessutom är det ju betydligt enklare att slänga in väskan i sätet, än att byngla sig in och sätta i nyckeln...

 
Ingen bild

/petter

3 maj 2013 13:44

Gammalt inlägg, jag vet, men icke desto mindre irriterande.
Problemet kommer sig FÖRMODLIGEN av att den lilla strömbrytaren som känner av om förardörrn är öppen, är trasig.
Detta gör att bilen inte vet att du öppnat och därför tror att du kommit åt fjärrkontrollen av misstag. Funktionen är en säkerhetsgrej för just detta.
Det finns olika sätt att lösa situationen.
Jag har reflexmässigt börjat öppna och stänga bakdörren innan jag öppnar förardörren.
Då kännerbilen att jag vill nåt och låter bli att låsa automatiskt.
Ett annat sätt kan ju vara att byta den lilla brytaren...

Hoppas du , eller någon annan, har nytta av denna info.

Själv hade jag min gråtande tvååring i bilen när jag blev varse problemet... sådär kul...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards