Betraktelser

Direktlänk till inlägg 7 december 2009

Gissa timpriset - vinn en p-plats

Av Lena M - 7 december 2009 23:08

Det är inte lätt att skriva skyltar. Påbud, förbud och tio Guds bud.

     De ska vara lätta att förstå och framförallt inte kunna missförstås.

     De ska vara korta och koncisa. Inte ta upp onödigt mycket plats. Inga ord som utfyllnad. Tryck är pengar.


Det är bland annat därför jag undrar varför det på parkeringar med platser som hyrs av boende, företaget eller liknande, finns en skylt som säger:

     "Förhyrda p-platser"

Borde det inte räcka med "Hyrda p-platser"? Spelar det någon roll om de är hyrda före eller under eller efter? Det enda jag behöver veta är att om jag inte har hyrt den där platsen så får jag inte parkera min bil där. Behärskar man inte det svenska språket tillfyllest kan man förväxla det med "Förhörda p-platser" och undrar säkert vad rutorna har gjort för något misstänkt.


Det är tillräckligt svårt att hitta rätt i parkeringsdjungeln ändå. Se bara här:


  


Okej. Det är ett p-däck så man får anta att parkering är tillåten. Skylten med överskriften "Taxa" är då precis vad man letar efter. Vad kostar det, hur många kronor ska jag lägga i automaten? Och visst, här ska jag får Information! ära vare Gud i höjden. Om vaddå då? Jo, om taxa och avgifts tider. Vem är avgift och varför ska man betala på hans tider? Kan man inte få egen tid? Men det löser sig nog bara man tittar på Informationstavlan. Men vars är den då? Aha - den är ju Ovanför automaten. 

     Vi vänder vår blick uppåt:


  

När vi har läst det där, tittat på klockan, tänkt efter vilket datum det är och om det är Söndag, Helgdag eller Natt har det gått så lång tid att p-lisan redan slagit ett par lovar kring vår bil, 30 meter längre bort på parkeringen. Innan vi har klurat ut om vi kommer att vara här mer än tre timmar, kortare än två timmar och om vi ska handla på ICA eller inte har bilen redan blivit lappad och vår hjärna har brunnit upp.


Kan de inte bara ta tio spänn i timmen dygnet runt veckans alla dagar 365 dagar om året (och låta skottdagen vara gratis som ett litet asterixundantag längst ner under telefonnumret) eller införa p-skiva? Eller vill de inte ha folk som handlar och gör ärenden i sitt centrum?


 
 
Ingen bild

Sandra A

8 december 2009 11:46

I alla år trodde jag att det hette "för-HYR-da" med samma betoning som "förhörda". Jag trodde det var ett ålderdomligt ord för "hyrda". Sen fattade jag vid typ 30 års ålder att det helt enkelt stod FÖR-hyrda, som i förskott eller förmiddag. I motsats till efterhyrda eller vaddå???
"Bokad" skulle min man föredra för han har lite svårt med å, ä, ö, u, y. Dt blir "trödlöst internet" och "grött våder" :-)

 
Ingen bild

LM

8 december 2009 20:40

Jag uttalar förhyrda och förhörda med exakt samma betoning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards