Betraktelser

Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Going for 100

Av Lena M - 29 september 2009 12:30

Idag fyller min pappa 75 år. Grattis till världens bästa pappa! Ja, i alla fall hade jag inte velat ha någon annan.
Hans största fel, just idag, är att han inte gillar att ordna fest. Han befinner sig "på okänd ort". Jag hade ju mycket hellre haft stor fest i idrottföreningens lokal med släktingar och vänner. Men men. Det är ju hans födelsedag, så han får väl bestämma då.
     Han var bortrest på sin 70-årsdag också. Utrikes. Jag har glömt var. Kreta kanske?
     På hans 60-årsdag var vi, han och jag och mamma, på Jersey. Det var första gången i mitt liv (ja, första gången för mamma och pappa också) jag var utomlands, första gången jag flög. Det var jätteroligt. Resan påverkades dock av att Estonia sjönk samtidigt. Och jag ringde hem till min kompis och fick veta att en av våra gemensamma kollegor befunnit sig på båten. Detta gjorde att jag på hela hemresan från en nattmörk och regnig flygplats mest satt och tänkte på vilket som var bäst: att ta av mig eller behålla skorna på, ifall vi kraschade i havet.

Lustigt sammanträffande: i förra veckan stod en annons i lokaltidningen om "uppvaktning undanbedes" som var undertecknat av pappa. Ja, i alla fall av en man med samma namn. Så alla hans kompisar och släktingar trodde det var han som avsagt sig uppvaktningen och han slapp ringa runt och förklara att han inte skulle vara hemma. Praktiskt. 
     Jag har alltid förundrats över de där annonserna. Folk skriver, som om de vore de enda i hela världen: "Uppvaktning på min födelsedag undanbedes vänligt men bestämt. Bortrest." Och så undertecknat med: Gunnar Karlsson. Eller Sven Jansson, Norrtälje. Eller Margareta Larsson, Vreta.
     Fattar de inte hur många Sven Jansson det finns i Norrtälje? (14 stycken, enligt Eniro). Och bara i vår lilla by finns det väl minst en 3-4 Gunnar Karlsson. Och hur många "Vreta" finns det inte i Roslagen med omnejd?
     Men annonsörerna verkar helt säkra på att just deras vänner har läst just deras annons och fattat att det gäller just dem.

Vad fel de har.
Vilket härmed är bevisat.

Man grattis till alla med Sveriges vanligaste efternamn som fyller år i dag!

PS min morfar skulle ha fyllt 106 år idag, om han levat. Men han har dessvärre inte levat, på den här jorden, de senaste 44 åren. Vilket inte betyder att jag inte tänker på honom också.

PPS det faktum att min mamma gifte sig med en man som är född samma dag som hennes pappa, kan man ju fundera en stund på, om man inte har något annat för sig.

 
 
Ingen bild

Sandra

29 september 2009 15:38

Hurra för din sportiga snygga pappa!

 
Ingen bild

Lena M

29 september 2009 16:41

Ja, hurra!
Jag pratade med honom i telefon på eftermiddagen - då hade han just kommit hem från en tretimmars fjällvandring i nollgradigt, blåst och hagel och kände sig i fin form inför kvällens fina middag på restaurang :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards