Betraktelser

Direktlänk till inlägg 22 maj 2009

Jag har ingen smak

Av Lena M - 22 maj 2009 23:48

Det är inte det att mina nya lägenhet har fula tapeter och hemsk inredning. Det är välgjort och tämligen nygjort. Men man skulle kunna säga att den som bodde här före mig inte har samma smak som jag.

     För femton år sedan hade jag antagligen också gillat de färgade tapeterna och bårderna i blått, lila och rosa. Men nu i cappucino- och fondtapetens tidevarv har jag ändrat smak.

     Nu är jag mycket väl medveten om att det jag kallar "min smak" av många andra skulle kallas "ingen smak" eller "konstig smak". Eller rentav smått förfärligt, vad vet jag. Men eftersom det är jag som bor i min lägenhet, och just ingen annan och det dessutom alldeles för sällan kommer vänner och hälsar på så väljer jag att inreda med färger och former som gör mig glad.


När jag fick nycklarna och tillträde till min nya lägenhet flyttade jag inte in. Men jag tog dit en pall och på vägen mellan mäklaren och lägenheten köpte jag med mig en krukväxt som jag ställde i sovrumsfönstret. En liten levane varelse som välkomsthälsning till mig själv. Sedan gick jag till fiket som ligger i porten bredvid och köpte med mig en mugg kaffe och en ägg- och kaviarmacka som jag avnjöt sittandes på pallen på min alldeles nya balkong med glastak.


Sedan började jag renovera.


Samtliga tapeter ska bytas eller målas över. Trägolv ska läggas in i två rum. Och om jag får råd (vilket jag inte får, men kanske väljer att ta mig) måste tyvärr hela det mycket snyggt renoverade badrummet re-renoveras. Hur snyggt många andra säkert tycker att det är. Blått är ju en så härlig badrumsfärg. Men golvklinkret ligger på diagonalen och väggkaklet har en annan storlek och sitter rakt och båda är alltför murrigt mörkblåa. Och även om den övre halvan av väggarna har ett ljusare, nästan vitt, kakel så bidrar den mönstrade bård som delar rummet horisontalt på mitten till att det helt enkelt blir för mycket. Hade alla väggkakel haft den ljusa färgen och golvet varit både blått och diagonalt hade jag kanske kunnat stå ut. Hade golvkaklet legat rättvänt och det inte funnits någon bård hade jag kanske kunnat fördra det. Hade det bara varit en enda av alla dessa olika varianter så hade jag varit nöjd. Men som det är nu måste jag tyvärr leja någon som kan riva ur allt och sätta in nytt. Men det skär i mitt hjärta, och i min plånka.


Köket är jättefint, men hemskt. Så det måste göras om. Innan jag vänjer mig. Och sju år senare upptäcker att jag fortfarande inte gillar det.

     Så renoveringen har startat, med hjälp från hantverkskunniga män i mitt liv.


Med hänvisning till inledningen av detta blogginlägg lämnar jag nu fältet öppet för läsekretsen att gissa vilka detaljer det är som är original och vilka jag byter till. För minst hälten av er lär tycka det var finare "före" än "efter".


Kommentera gärna - jag tar inte illa upp för att någon tycker det är fult, som jag tycker om. Det är jag som bor här, och nästan bara jag. Men kom gärna och fika ändå, vare sig ni gillar mina tapeter eller ej!

 
 
Fredrika

Fredrika

23 maj 2009 12:13

Det här var ju roligt ju!

Alltså, jag har ju inte den blekaste aning vad gäller din smak. Men jag tycker den där storbladiga saken på sista bilden är ganska häftig, så jag drar till med att du ratat bården och det småmönstriga för denna majestätiska färg- och formorgie.

Vinner jag en fika nu? Och kanske en promenad? :D

http://gullfot.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards