Betraktelser

Direktlänk till inlägg 4 september 2008

Sluta villkora era komplimanger!

Av Lena M - 4 september 2008 22:36

"Han är snygg för sin ålder".
Vad är det för kommentar? Om du är en kvinna som ser en man och tänker "Åh, vilken snygging!" så är han ju snygg enligt din bedömningsskala. För inte går du väl runt och tittar på folk och tänker så här: "Där går en man. Hur gammal kan han vara? Skulle gissa på 55-60 år. Och hur ser han ut? Tja, han är väl rätt snygg, för en 60-åring. Hade han varit 40 hade han varit rätt blek". Eller: "Där går en man. Hur gammal kan han vara? Tja, max 30. Hur ser han ut? Nej, han var inte ett dugg snygg. Väldigt ung för att vara så ful". 
     Ser du en person som du tycker är snygg så är han eller hon snygg. Om personen ifråga är 25 eller 75 kan inte förändra det. Personen har den ålder den har i det ögonblick du betraktar honom eller henne. 


Samma sak med den här klassikern: "Hon är så söt, fast hon är tjock" eller ännu värre: "Tänk vad snygg hon skulle vara om hon inte var så tjock".
     Om du ser en person för första gången och tänker "Åh, vilken söt tjej!" så är hon enligt din smak söt. Är hon dessutom tjock så är det en del av en beskrivning av den söta tjejen. Andra saker kan vara rödhårig, lång, fräknig. Detaljerna i hennes utseende ska inte bedömas var för sig - tycker du att hon är söt så är hon det. Du har ju ingen aning om hur hon skulle se ut om hon vägde mindre (eller var brunett). Min gissning är att hon skulle vara söt då också. Vackra människor tenderar att vara vackra, oavsett ålder och viktklass.


Lita på din smak. Låt de vackra vara vackra. Helt utan förbehåll. Ge inte neutrala fakta negativa värderingar. Ge komplimanger utan villkor. Eller håll klaffen. 

 
 
Hemliga T

Hemliga T

4 september 2008 23:06

Vilket bra inlägg. Så sant! Ger en bra tankeställare, men jag ska tänka efter innan jag säger så där nästa gång. Tack!

http://hemligarummet.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ove

11 september 2008 10:42

Med att han är snygg för sin ålder menas väl att han inte alls ser så gammal ut, inte att hans nödvändigtvis är snygg. Och med tjejen som var söt trots hon var tjock kan resonemanget bli detsamma. Hennes övervikt sticker inte i ögonen så eftersom hon är lite söt. /Herr Cynikern

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards