Betraktelser

Direktlänk till inlägg 9 juli 2011

Ett byngligt cykelskrälle och en gråhårig man

Av Lena M - 9 juli 2011 22:36

Många är de gånger jag bynglat in min cykel i bilens bagageutrymme. Bilen sväljer det mesta, men den är en halvkombi och därför är själva öppningen den svaga länken. Eller snarare den smala passagen. Ett cykelstyre är ostyrigt och två snurrande hjul, två pedaler och femton tunga kilon, dammig ram och oljig kedja - ja, sammantaget är det inte helt enkelt att få in cykeln i bilen. Jag svär lika mycket varenda gång.
     Mumlar saker som "tänk att en stackars ensamstående medelålders svag kvinna inte någonsin kan få lite hjälp" och försöker peppa mig själv med tankar som "bra karl reder sig själv" och "kvinnor kan". Och så torkar jag svetten ur pannan, tar ett djupt andetag och kryper in via sidodörren och försöker få in cykelstyret utan att pedalen skrapar lacken.


Men så, den här gången, dyker plötsligt en snygg karl, i min egen ålder upp. (Jag har nämligen just precis lärt mig hur män i min egen ålder ser ut. Äntligen förstått vilka män det är jag ska spana in. De senaste tio åren har annars snyggingar jag skådat i form av "män i min egen ålder" varit snubbar på ganska exakt 33 år. Men nu har jag lärt mig se).
     Och han frågar:

Nej, det gör han inte. För just när denne man, i jeans och tröja och vackert grått hår och högst modern mustasch (tänk Juholt, tänk Magnum. Fast grå) kommer fram till mig så ramlar cykelhelvetet ner i bagageluckan med en behändig liten duns.
Så istället säger han:

     - Och jag som just hade tänkt fråga om du behövde hjälp.

Och lät han inte en aning besviken?

     - Men det där har du visst gjort förut?

För någonting mer måste han ju säga, nu när han inte fick visa sin manliga vänlighet.

     - Ja, det har jag gjort massor av gånger, säger jag. Och inser att jag som vanligt är avsnoppande, självsäker och ett besserwissrande fruntimmer som kan allt själv och minsann inte behöver en man i sitt liv (herregud, helt hjälplös, trött på ensamheten och desperat av längtan). Så jag försöker snabbt kompensera:
     - Och jag svär lika mycket varje gång!


Han släntrar iväg, och visst är hans gång tyngd av ogjord vänlighet och hans hjärta lätt krossat av besvikelse och en släng av förlägenhet. Han går tillbaka till sin bil och jag går mot porten för att hämta mina väskor. Jag ler mot honom i hopp om att han ska förstå hur glad jag blev, men är osäker på om det framgår.
     Jag tittar på honom med solglasögonen uppskjutna i håret och jag ser att han är en man i min ålder och att jag tycker han ser bra ut. Och jag tänker:

     - Fråga mig snart igen!

 
 
Ingen bild

Sigvard K.

10 juli 2011 08:58

Tänk om det faktiskt var Juholt himself. Men han är ju redan "kulbo".

 
Mia

Mia

12 februari 2015 09:39

Härligt skrivet - texten fick mig att le stort och brett. Tack!

http://paintaword.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards