Betraktelser

Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

Begriper ni tocket?

Av Lena M - 9 maj 2010 12:32

Hemma i byn pratar vi dialekt. Dialekten är den rospiggska. Mest av allt känner man igen en rospigg på satsmelodin, på uttalet av framförallt "ä" och "l". Det är svårt att beskriva i text. Men det är omisskännligt.


Ett bevis för detta kommer från en egen upplevelse. Under 80- och 90-talen arbetade jag under valdagen och valnatten, bland annat med att ta emot valdistriktens sammanräknade röster som de ringde in för att rapportera. Jag arbetade med mottagandet och registerandet av rösterna för Stockholms län.

      De flesta inledde sitt samtal med "Hej, det här är Sven Persson från valdistrikt 16 i Sollentuna", eller vad de nu hette och varifrån de nu ringde. Redan vid "Hej, det här är Sven Mattson från... " visste jag att fortsättningen skulle bli Rådmansö, Väddö, Rimbo, Hallstavik, Häverödal, Lohärad eller någon annan ort i Norrtäljetrakten.

     För det först är ju redan "Mattsson" en fingervisning, liksom "Jansson". Men även om det var Andersson, Pettersson eller Lundström som presenterade sig så avslöjade dialekten att han, eller hon, var rospigg.

     Jag kan inte riktigt förklara på vilket sätt, det måste upplevas. Att jag fylls av en känsla av gemenskap, barndom, trygghet, glädje gör att igenkännandet av dialekten mer blir en blixtsnabb intuitiv vetskap, än en analyserande sådan. Jag gillar rospiggar!


Det språk man är uppvuxen med känns självklart och alla tror att just deras språk och ordval är det korrekta. Rentav riksskvenska. Men ibland vet jag inte om de ord som jag uppfattar som fullständigt naturliga och ofta använda verkligen är "korrekta" ord. Kanske är en del rent dialektala och för utsocknes obegripliga? Eller är det ibland slangord, generationsord för företeelser som just vi, som växte upp just då och ungefär där, skapade, och sedan behöll långt in i vuxen ålder?


Här nedan listar jag några ord, verb som jag skrivit i presens- och jag-form, som ofta ger ett drag av oförstående i ansiktet på utsocknes människor.

     Förstår du dem?


1. gliser

2. skämar

3. glötar

4. snöger

5. ränner

6. skalar

7. byttar/bötar

8. rakar

9. karar

10. klossar


samt förstås de viktiga uttryckena: "ocken" och "tocket".

 
 
Ingen bild

Brum

9 maj 2010 20:24

Ränna efter något: springa efter något
Skalar: i min värld är det något jag gör med en potatisskalare :-)
Rakar: dels något man gör för att uttrota oönskad hårväxt, men även något man kan göra med en (fd) brasa.

Resten är jag helt lost på :-)

 
Ingen bild

P

9 maj 2010 20:42

Ocket: vilket?
Tocket: det / det där. Ungefär så i alla fall.
Glötar: Är det då man badar och bara ligger där och glötar?
Snöger borde betyda snöar.

 
Ingen bild

Fredrik

10 maj 2010 10:57

Det finns bara en riktig rospigg, Hasse Alfredsson som Garbo i att angöra en brygga.
Gräsömål är annars en fascinerande företeelse på samma tema. Den språkkursen rekommenderas.

 
Ingen bild

Monica

10 maj 2010 17:38

Ja precis så är det Lena. Du har så rätt så!
Monica från Norrtälje

 
Ingen bild

LM

10 maj 2010 22:03

Brum - ränna är rätt och du tog också den alternativa betydelsen av raka - att raka ur askan ur eldstaden.

P - rätt, det snöger på vintern och man ligger i sjön och glötar. Ocket och tocket, helt korrekt.

 
Ingen bild

M

24 augusti 2021 13:46

Knia gräs (riva med handen, typ till hönsen eller kaninerna)
Fragge på saften (skum) dessa två ord användes när jag var liten, Inte många som känner igen.

En annan ordermening som jag har fått höra är när alla H är borta:
Ge ästen ö alm och avre så an får ull och oppar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards