Betraktelser

Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

Det heter chokladboll

Av Lena M - 23 januari 2010 11:53

När jag växte upp på 60- och 70-talen bakade vi, och åt med förtjusning, negerbollar. Mamma lärde oss det, och hon hade säkert fått lära sig av sin mamma. Ett enkelt sätt att tillfredställa barnens, och sitt eget, behov av sötsaker, till kaffet eller som godis. Smör, havregryn, socker, vaniljsocker, kakao och kallt kaffe. Enkla ingredienser som alltid finns hemma. Ingen tillagning behövs, ingen ugn, ingen väntetid. Blanda, rulla i pärlsocker - ät!



Nu har både 80- och 90-talen passerat och vi har ett helt nytt millenium. Vi har sedan länge slutat säga negerboll. Nu äter vi chokladbollar.

     På Facebook finns det flera grupper som heter "Det heter chokladboll" eller något liknande. De hävdar att:
     "En boll i sig kan inte vara rasistisk, men varför välja ett namn innehållande ett ord som i många tider använts i nedtryckande syfte? Vi konstruerar vår värld och vår förståelse genom språket, därför bör vi vårda det. Respekten för våra medmänniskor väger tyngre än respekten för bollar. Dessa bollar innehåller inga negrer utan är gjorda av choklad och borde därför självklart kallas för chokladbollar.
Negro = svart, men bollarna är bruna.
Okej?"

     och:
     "Blir så trött, hur svårt kan det va? Är det en slump att det bara är bönder som säger negerboll?"  

     vidare:

"De som använder det gamla namnet hävdar att det ingenting har med ras att göra. Det är förhoppningsvis korrekt, men det är allmänt känt att det i tidigare svenskt språkbruk har fått namn av ett ofta missbrukat utryck för afrikansk ursprungsbefolkning som regelmässigt använts i förklenande sammanhang. Och detta har alltså fått ge namn åt ett helt vanligt, oskyldigt bakverk!"


I gruppen "Det heter chokladboll. Punkt" är man kort och koncis i sin innehållsförklaring:
     "Nej, det heter inte negerboll, i alla fall så länge ordet "neger" är någonting nedsättande och används i syfte att förtrycka."


Naturligtvis finns det grupper på Facebook som hävdar motsatsen. Gruppen "DET HETER NEGERBOLL" (med versaler!) har fler än 3000 medlemmar och en nästan aggressiv ståndpunkt:

     "Det heter inte chokladboll förfan"


Slutligen finns ett par grupper med namn som "Kalla dem vad ni vill, gott är det" och "Vi som skiter i om det heter chokladboll eller negerboll".


Ett hastigt överslag ger vid handen att grupper som värnar "negerboll" har minst åtta gånger så många medlemmar som de som hävdar "chokladboll".


Själv är jag en aning ambivalent. Om någon tar illa upp över ordet negerboll, då ska vi självklart inte använda det. Men för mig som är uppvuxen med negerbollar finns det en reell skillnad på dem och dagens chokladbollar.

     Går man in på ett café finns det nästan alltid chokladbollar till försäljning. Men dessa är gigantiska jättebollar som gör mig lätt illamående och inte alls sugen på att äta dem. När jag blir sugen på något gott till kaffet hemma på helgen så rullar jag små fina bollar som är supergoda och man kan äta både tre och fyra stycken åt gången av dem. De är aptitretande där de ligger på uppläggningsfatet. De har ingenting med chokladbollarna på fiken att göra.


När jag rullar själv, är det negerbollar. Och kanske kan jag tillåta mig att kalla dem just så, hemma i mitt eget kök, när ingen annan hör?



 
 
Ingen bild

Brum

23 januari 2010 19:47

Håller helt med dig om storleken - på en chokladboll på ett fik går det minst två negerbollar som jag minns dem från barndomen. Själv varken köper eller gör jag några , men hade jag gjort några hade jag sagt negerbollar.

 
Ingen bild

LM

23 januari 2010 20:47

Två stycken räcker inte Brum, det går snarare 4 -5 "negerbollar" på en "chokladboll".

 
Ingen bild

Herr S.

25 januari 2010 15:21

Men judebröd får man säga! Och sjömansbiff.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena M - 3 augusti 2012 11:54

Mina betraktelser har flyttat och meddelar härmed adressändring enligt bloggbokföringslagen. Alla tidigare inlägg fram till och med juli 2012 finns kvar på http://lm.bloggplatsen.se men från och med nu görs alla nya inlägg på http://betraktelser.lena...

Av Lena M - 30 juli 2012 13:59

Juli 2011: 1. Jag tecknar ett mobilabonnemang hos Telia.2. Det ingår 6 mån Spotify och 12 mån Navigator3. Jag frågar försäljaren: kommer dessa båda att upphöra av sig självt om ett resp ett halvår eller måste jag säga upp dem?4. Försäljare svarar: ...

Av Lena M - 29 juli 2012 22:15

Startade med fika i Älmsta. Himmelskt god ostsmörgås respektive en nötkaka att mörda för och kaffe.   Fortsatte norrut. Kort stopp vid världens ände.   Nästa hållplats Järnboden. Vacker miljö.    Rolig naturstig med konstverk. Riktni...

Av Lena M - 23 juli 2012 16:00

Mmm. Att en 21-årig kvinna med långt, blont hårsvall ala filmstjärneideal, slät över hela kroppen, med stora bröst och svankandes för att framhäva rumpan, målade naglar, i tilltalande halvprofil, hårt sminkad och med förföriskt leende poserar i offen...

Av Lena M - 21 juli 2012 17:49

I min egenskap av irriterad konsument har jag börjat tappa greppet. Eller synen, snarare.   Igår hittade jag minsann äntligen en kjol i en modell som jag letat efter länge och en kvalitet som sällan ses och i rätt storlek. Bara så där utan förvar...

Presentation

Omröstning

Den här bloggen har flyttat till betraktelser.lenamjohansson.se
 Det vet jag väl
 Det bryr jag mig inte ett smack om
 Tänker fortsätta kolla den där
 Tack för upplysningen!
 Äh, jag hamnade bara här av en slump

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS


Skapa flashcards